Menu
Your Cart

Cobra

Kundeservice +45 28491875
Mandag - Fredag 9.00 - 17.00
Åbningstider showroom
Kun på forudgående aftale - Hverdage
Kun Originale varer
- Naturligvis
Vi er e-mærket
Deres sikkerhed

Ingen varer

Navn: CoBrA

Levetid: 8.november 1948-1951

Nationalitet: Europæisk

Genre: Avantgarde

Udstillinger: COBRA-museum (Holland), Museum Jorn (Silkeborg)

Kendte værker: Den ædende (Carl-Henning Pedersen 1939), Småting (Asger Jorn 1940), Græshoppen (Egill Jacobsen 1941) Nogle af de mest populære kan ses på Kunsten.


CoBrA, der står for Copenhagen, Brussels og Amsterdam, var en europæisk avantgardebevægelse mellem 1949 og 1951. Bogstaverne er forbogstaverne på medlemmernes hjembyer. I Hotel Notre Dames Café i Paris, underskrev 6 medlemmer (Christian Dotremont, Joseph Noiret, Asger Jorn, Karel Appel, Constant Niuwenhuys og Corneille) en erklæring, der omhandlede den danske gruppe, Høst, den hollandske gruppe, Reflex, og den Belgiske Revolutionære Surrealistiske Gruppe. Et andet vigtigt medlem at nævne er Pierre Alechinsky. Den politiske bevægelse bredte sig senere ud til andre lande (fx Frankrig, Sverige og Skotland) og allerede inden for et år havde de over 50 medlemmer fra 10 forskellige lande. Nogle af de danske medlemmer var: Asger JornCarl-Henning PedersenEgill JacobsenHenry Heerup og Mogens Balle.


Cobra ville skabe en ny æra efter 2. verdenskrig med fokus på kunstnerisk kreativitet og surrealisme i en tid hvor det naturalistiske og realistiske billedsprog florerede. Det var de ubevidste følelser som kunstnerne ville ramme på folk med inspiration fra børnetegninger, nordisk mytologi, afrikanske masker og sindslidendes kunst samt Paul Klee og Joan Miró. Deres inspirationskilder blev valgt pga. deres distancering fra det moderne samfunds normer. Med så anderledes inspirationskilder, var der ikke en fast stil, men et stærkt fællesskab, der førte til mange værker skabt sammen af forskellige malere og digtere. Kunsten skulle kunne forstås af alle og havde afsæt i en abstrakt ekspressiv stil og formsprog styret af fantasien. COBRA havde også et tidsskrift af samme navn med Dotremont som chefredaktøren og med det første nummer publiceret i København i marts 1949. 


I dag fylder den politiske side af bevægelsen ikke spor meget ift. kunsten. Asger Jorn stræbte dog efter at holde det politiske i live og etablerede derfor de internationale kunstnerbevægelser, Bauhaus Imaginiste og Internationale Situationniste, i 1957. Udover ham selv, bestod medlemmerne bl.a. af provokunstneren Jens Jørgen Thorsen og Jorns bror Jørgen Nash


I 1995 åbnede et museum i hollandske Amstelveen med fokus på værker fra de mange Cobra-kunstnere. På trods af sin korte levetid, er CoBrA-bevægelsen stadig en stor inspirationskilde for mange kunstnere i dag og betragtes som en af de vigtigste kunstbevægelser efter 2. verdenskrig.